Forum Bezg³owa Hydra Strona G³ówna Bezg³owa Hydra
Bo dobra hydra, to Bezg³owa Hydra
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Co to RPG?!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Bezg³owa Hydra Strona G³ówna -> RPG i LARPy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Wojtek
Cwaniak



Do³±czy³: 06 Lut 2010
Posty: 133
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 1 raz
Ostrze¿eñ: 0/5

P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Wto 23:48, 09 Lut 2010    Temat postu: Co to RPG?!

Pewnie wiêkszo¶æ, jak Ja kiedy¶ nie macie zielonego pojêcia na czym tak w³a¶ciwe polegaj± gry RPG, z powodu, ¿e nie potrafiê najlepiej opowiadaæ i wyja¶niaæ, daje wam tekst nie mojego autorstwa w³a¶nie o tym sposobie spêdzania wolnego czasu:
Cytat:

Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana gr± wyobra¼ni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra, w której gracze (od jednego do kilku) wcielaj± siê w role fikcyjnych postaci. Ca³a rozgrywka toczy siê w fikcyjnym ¶wiecie, istniej±cym tylko w wyobra¼ni graj±cych. Jej celem na ogó³ jest rozegranie gry wed³ug zaplanowanego scenariusza i osi±gniêcie umownie okre¶lonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu regu³, zwanego mechanik± gry.

Klasyczn± grê fabularn± mo¿na porównaæ do teatru improwizacji, w którym osoba prowadz±ca (najczê¶ciej zwana Mistrzem Gry) odgrywa rolê autora scenariusza, re¿ysera, narratora i zazwyczaj aktora ról postaci drugoplanowych – gracze natomiast s± aktorami pierwszoplanowymi, jednak¿e nieznaj±cymi scenariusza i zmuszonymi improwizowaæ i reagowaæ na sytuacje, jakie stawia przed nimi Mistrz Gry. Ca³a rozgrywka toczy siê prawie wy³±cznie w oparciu o s³owne opisy, czasem wspomagane muzyk± lub taktyczn± plansz± – Mistrz Gry opisuje graczom ich otoczenie i akcje wykonywane przez bohaterów niezale¿nych, gracze natomiast opisuj± czynno¶ci wykonywane przez ich postaci. Do zadañ Mistrza Gry nale¿y równie¿ (zazwyczaj wspomagana ustalonymi regu³ami) decyzja, które akcje podejmowane przez graczy osi±gn± zamierzone efekty, a które nie. Stopieñ dozwolonej identyfikacji miêdzy graczami a odgrywanymi przez nich postaciami – wypowiadanie siê w pierwszej osobie, wykorzystanie rekwizytów, kontakt fizyczny z pozosta³ymi graczami – jest kwesti± umown± i zale¿y wy³±cznie od stopnia immersji (zanurzenia) graczy w opisywany ¶wiat gry.

System jest jednym z podstawowych pojêæ w terminologii RPG. Zazwyczaj rozumie siê go jako po³±czenie opisu ¶wiata z mechanik± gry, zawarte w jednym lub wiêcej podrêcznikach. Opisuje miejsce, w jakim rozgrywa siê akcja gry. Opis taki mo¿e siêgaæ od geografii, poprzez historiê, socjologiê, religiê czy biologiê, po obowi±zuj±ce w danym ¶wiecie prawa fizyki (nierzadko uwzglêdniaj±ce przekroczenie typowego ich pojêcia poprzez wprowadzenie magii lub zaawansowanego mistycyzmu). Skrupulatny opis ¶wiata pozwala na toczenie w nim ró¿norodnych typów rozgrywek, dlatego Mistrzowie Gry nierzadko decyduj± siê na rozszerzanie podrêcznikowych systemów w celu rozegrania konkretnych, z³o¿onych scenariuszy. Je¿eli takich modyfikacji jest wiêksza ilo¶æ, uzyskuj± miano systemów autorskich. Z drugiej strony jednak, niektóre gry ograniczaj± opis ¶wiata do minimum, w ten sposób zachêcaj±c graczy do wspólnego tworzenia ¶wiata.

Czêsto podczas rozgrywki u¿ywane s± ró¿ne rodzaje ko¶ci do gry, które pomagaj± w bezstronnym okre¶laniu wyników poszczególnych akcji podejmowanych przez bohaterów graczy. Wynik rzutu uwzglêdniany jest jako kolejny czynnik w równaniach mechaniki systemu. Kostki u¿ywane w grach fabularnych maj± czêsto nietypow± liczbê ¶cianek (poza 6-¶ciennymi u¿ywa siê te¿ 4-, 8-, 10-, 12- i 20-¶ciennych. Istniej± te¿ ko¶ci o wiêkszej liczbie ¶cianek: 30- i 100-¶cienne. Wiêkszo¶æ kostek to wielo¶ciany foremne). Istniej± gry wykorzystuj±ce te¿ karty, rzuty monetami. Gra mo¿e równie¿ opieraæ siê wy³±cznie o ogólny opis ¶wiata, z pominiêciem elementu losowo¶ci (Amber (Diceless RPG)). W takim przypadku o efektach podejmowanych przez graczy akcji decyduje na w³asn± rêkê Mistrz Gry, co wprawdzie pozwala na rozegranie ciekawszych i bardziej satysfakcjonuj±cych scenariuszy (bez ryzyka np. ¶mierci kluczowego bohatera w po³owie gry), ale zarazem czyni Mistrza Gry jedynym re¿yserem scenariusza, pozbawiaj±c graczy ³utu szczê¶cia. Zwolennicy eliminacji ko¶ci z RPG uwa¿aj± z kolei, ¿e zarówno storytelling (rozgrywka oparta w wiêkszym stopniu na opowie¶ci), jak i klasyczne RPG koniec koñców i tak sprowadzaj± siê do decyzji Mistrza Gry (który nawet w przypadku wykorzystania ko¶ci decyduje o stopniu trudno¶ci zadañ, sile potworów, czy wreszcie konkretnych rezultatach danych dzia³añ).


Zapoznajcie siê, trochê tego jest, ale warto poczytaæ, ¿eby wiedzieæ o tym wiêcej. Je¶li macie jakie¶ pytania, piszcie, wyt³umaczymy je¶li co¶ jest nie jasne, a raczej na pocz±tku mo¿e byæ trochê nie zrozumia³em.
Nied³ugo ka¿dy bêdzie mia³ okazje zagraæ w RPGa. Bêdzie to prawdopodobnie 19 lutego, w pi±tek.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Bezg³owa Hydra Strona G³ówna -> RPG i LARPy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin